Faces

Bli medlem!

Sveriges Tandläkarförbund är den enda organisation som samlar alla tandläkare i Sverige. Hitta mer information och bli medlem direkt här.

Kamrathjälpen

Nattsvart för en tandläkare är ändå ganska ljust

Tyck till om vår webbplats!

Vad är bra? Vad kan bli bättre? Mejla webbredaktören:

linda.persson@
tandlakarforbundet.se

Läs tidningen

Äldre

Med ökande ålder blir sambandet mellan oral och allmän hälsa mer påtaglig. Sjukdomar och medicinering påverkan hur du mår i munnen. Den som är skör eller har sviktande hälsa påverkas särskilt starkt både fysiskt och psykiskt av oral ohälsa.

Vi som är tandläkare anser att alla äldre ska ha rätt att få vara smärt- och infektionsfria i munnen, ha en munhälsa som tillåter dem att kunna äta på ett bra sätt och ha ett väl fungerande socialt liv. Vi arbetar för äldres rätt att få behålla munnens funktion och välmående livet ut.

Läs Sveriges Tandläkarförbunds policy för äldres tandvård och munhälsa här

2013: Äldres munhälsa försummas fortfarande

Sveriges Tandläkarförbund har följt upp enkäten som gjordes 2011 till ansvariga för biståndshandläggning i landets kommuner. Resultatet är nu klart.

- Vi tandläkare är mycket oroade över att ingen förbättring skett på två år. De äldres munhälsa är som en tickande bomb. Fler blir äldre och fler av dem har protetik och implantat i munnen som är svåra att sköta när motoriken blir sämre, säger Gunilla Klingberg, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund.

Läs mer här!

2012: Unik undersökning om hur pensionärer ser på sin munhälsa

– Många pensionärer upplever munhälsan som ett problem. Det framgår i en unik enkät till 1945 pensionärer om hur de ser på sin munhälsa.
Läs mer här »

2011: Äldres munhälsa försummas

- Fyra av tio kommuner tar sällan eller aldrig upp äldres munhälsa och tandvård när de ska bedöma äldres biståndsbehov, trots att de flesta upplever att sköra eller sjuka äldre ofta har problem med munnen. Det visar resultatet av en ny enkät till kommunerna som Sveriges Tandläkarförbund genomfört.

Två av tio ansvariga för kommunernas biståndshandläggning, 22 procent, upplever att sköra eller sjuka hemmaboende äldre ofta har tandvårdsproblem eller svårt att själva sköta sin munhygien, 57 procent upplever det ibland. Ända är det hela fyra av tio kommuner, 37 procent, som sällan eller aldrig tar upp munhälsa och tandvård vid bedömning av äldres biståndsbehov. Bara en av tio, 11 procent, gör det alltid. I flera län är läget betydligt sämre t ex i Kalmar och Blekinge. Jämtland, Dalarna, Värmland hör till de kommuner som uppmärksammar äldres munhälsa i störts utsträckning i samband med biståndshandläggning.

Resultatrapport kommunernas biståndshandläggare »

Riks- kommun och länsvisa resultat »

Sveriges Tandläkarförbund, Svenska Tandläkare-Sällskapet | Box 1217 111 82 Stockholm | Besök: Österlånggatan 43 | telefon 08-666 15 00 | kansli@tandlakarforbundet.se

Logga in

Om du är medlem eller har ett användarkonto loggar du in här. Ange personnr i formatet ÅÅMMDDXXXX, alltså utan bindestreck.

Har du glömt ditt lösenord?

Om medlemsskapet

lock Sidor med denna symbol kan endast läsas av medlemmar.

Ännu inte medlem? Läs mer om fördelarna med ett medlemskap i Tandläkarförbundet här.

Log in as subscriber

If you are a subscriber, you can log in with your subscription number.

Got a membership?

About

Swedish Dental Journal is the scientific journal of the Swedish Dental Association and the Swedish Dental Society. It is published 4 times a year to promote practice, education and research within odontology.