Faces

Bli medlem!

Sveriges Tandläkarförbund är den enda organisation som samlar alla tandläkare i Sverige. Hitta mer information och bli medlem direkt här.

Tandläkarförbundet i Prideparaden

Den 2 augusti kl 13 deltar vi i Prideparaden med Saco. Välkommen att gå med du också!

Tyck till om vår webbplats!

Vad är bra? Vad kan bli bättre? Mejla webbredaktören:

linda.persson@
tandlakarforbundet.se

Läs tidningen

Statliga tandvårdsstödet

Staten står för en del av din tandvård genom det så kallade statliga tandvårdsstödet.

Tandvårdsstödet består av två delar- ett tandvårdsbidrag som i första hand är tänkt att användas för undersökningar och förebyggande vård och ett skydd mot höga kostnader.

Allmänt tandvårdsbidrag

Det allmänna tandvårdsbidraget är ett årligt bidrag för alla vuxna, i form av ett tillgodohavande hos Försäkringskassan. Är du mellan 20 och 29 år eller över 75 år får du 300 kronor om året. Är du mellan 30 och 74 år får du 150 kronor om året.  Du kan spara beloppet och få det dubbla året efter.

Tandvårdsersättning - skydd mot höga kostnader

Tandvårdsersättningen skyddar dig mot höga kostnader. Du får 50 procent rabatt på kostnader över 3 000 kronor och 85 procent rabatt på kostnader över 15 000 kronor beräknat på ett referenspris som Försäkringskassan utgår ifrån. Det betyder att det är först när du har nått upp till 3 000 kr eller 15 000 kr enligt referenspriset som rabatten börjar gälla.

Det finns regler som avgör vilken tandvård som omfattas av det statliga tandvårdsstödet. Lagningar, kronor och broar ersätts i begränsad omfattning. Ersättningen baseras på referenspriser, som anger ett slags riktpris för olika behandlingar. Grundläggande tandvård ersätts.

Läs mer om det statliga tandvårdsstödet hos Försäkringskassan

Sveriges Tandläkarförbund, Svenska Tandläkare-Sällskapet | Box 1217 111 82 Stockholm | Besök: Österlånggatan 43 | telefon 08-666 15 00 | kansli@tandlakarforbundet.se

Logga in

Om du är medlem eller har ett användarkonto loggar du in här. Ange personnr i formatet ÅÅMMDDXXXX, alltså utan bindestreck.

Har du glömt ditt lösenord?

Om medlemsskapet

lock Sidor med denna symbol kan endast läsas av medlemmar.

Ännu inte medlem? Läs mer om fördelarna med ett medlemskap i Tandläkarförbundet här.

Log in as subscriber

If you are a subscriber, you can log in with your subscription number.

Got a membership?

About

Swedish Dental Journal is the scientific journal of the Swedish Dental Association and the Swedish Dental Society. It is published 4 times a year to promote practice, education and research within odontology.